Bingkisan Hati Buat Tetamu

Assalamualaikum, telah lama saya berhasrat untuk menulis blog ini. Akhirnya saya berjaya melaksanakan hajat di hati. Inn Shaa Allah, akan saya kongsikan ilmu yang ada serta aktiviti keluarga saya disini. Kepada anda di luar sana bolehlah mencuba resepi yang saya kongsikan disini. Jangan lupa juga memberi komen yang membina untuk menambah baik blog ini serta berkongsi ilmu yang ada. Semoga berpuashati ye..........

Sesungguhnya yang buruk itu datang dari diri kita sendiri. Yang baik datangnya dari Allah.

Jumaat, 28 Mac 2014

SERI KAYA




SERI KAYA

Bahan-Bahan

1 cawan gula + 1 cawan air - buat gula hangus dan sejukkan (4)

1 cawan gula + 3 biji telur - dipukul sehingga sebati (1)

1 cawan santan (2)

2 sudu makan tepung jagung- dibancuh dgn sedikit air (3)


Cara
1. Campur semua bahan ikut turutan...(1), (2), (3) dan (4)
2. Masak dgn api sederhana panas dan kacau hingga pekat/mendidih.(lbh kurang 20 minit)


Kalau nak warna boleh diwarnakan mengikut kesukaan masing-masing.
Kalau tidak biarkan warna asli saja.
Kalau gula hangus hitam maka pahitlah nanti seri kayanya. 
* nak letakkan perisa pandan pun boleh jugak
* bila dah cuba...agak manis...boleh kurangkan gula kalau tak suka manis...
* boleh dapat lbh kurang 500 ml sekaya...


SELAMAT MENCUBA!!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan