Bingkisan Hati Buat Tetamu

Assalamualaikum, telah lama saya berhasrat untuk menulis blog ini. Akhirnya saya berjaya melaksanakan hajat di hati. Inn Shaa Allah, akan saya kongsikan ilmu yang ada serta aktiviti keluarga saya disini. Kepada anda di luar sana bolehlah mencuba resepi yang saya kongsikan disini. Jangan lupa juga memberi komen yang membina untuk menambah baik blog ini serta berkongsi ilmu yang ada. Semoga berpuashati ye..........

Sesungguhnya yang buruk itu datang dari diri kita sendiri. Yang baik datangnya dari Allah.

Jumaat, 28 Mac 2014

JEMPUT JEMPUT NASI





JEMPUT JEMPUT NASI

BAHAN BAHANNYA
300 g udang dibuang kulit & dibersihkan
100 g ikan bilis dikopek dan dibersihkan
1 tongkol jagung dihiris2kan kesemua isinya
Beberapa tangkai daun bawang dan daun sup dihiris halus2
1 biji cili merah dihiris halus2
1 labu bawang besar dihiris halus2
1 cawan tepung gandum
2 cawan nasi putih
2 cawan air
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA
Nasi putih dimasukkan ke dalam blender dan campurkan 2 cawan air, blend sehingga betul2 lumat
Masukkan udang dan ikan bilis dan blend lagi sehingga sebati
Keluarkan kesemuanya dan masukkan ke dalam bekas
Masukkan tepung gandum, hirisan jagung, daun bawang & sup, cili merah, bawang besar & garam secukupnya dan gaulkan bersama2 bahan nasi yang diblend tadi
Sesuaikan kepekatan adunan, jika agak kental, boleh tambah sedikit air
Setelah digaul sehingga rata boleh la dijemput2 dengan hujung jari ke dalam minyak panas yang mencukupi
Gorengkan ia sehingga berwarna kuning keemasan dan sedikit garing.
Angkat, toskan minyaknya dan sedia untuk dihidangkan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan